Huidkanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker in Nederland. In 2023 hoorden 24.394 mensen dat zij (een vorm van) huidkanker hadden1.

Wat zorgt er onder andere voor huidkanker?

Overmatige blootstelling aan UV-straling afkomstig van de zon of zonnebank is de belangrijkste oorzaak. UV-stralen kunnen het DNA (genetisch materiaal) in onze huidcellen beschadigen.

Huidkanker komt daardoor het meeste voor op plekken die veel in de zon komen zoals het gezicht, de romp, handen en benen.

Ook het huidtype (licht tot donker) is een factor die meespeelt bij het risico op huidkanker. Huidkanker kan echter ook voorkomen op delen die niet vaak zonlicht zien.

Risico op melanoom.

Veel zonlicht en verbranden door de zon op jonge leeftijd verhogen het risico op huidkanker op latere leeftijd.

Melanomen komen zowel bij jongeren als ouderen voor; het meest bij mensen tussen de 75 en 80 jaar 1.

We hebben een mooie voorjaarsperiode en de zomer komt eraan. Dit is een periode waarin we vaker buiten zijn.

Terras, festival, barbecue in de tuin of buiten sporten; allemaal heerlijk om te doen. Zeker als de zon schijnt.

Daarnaast zijn er beroepen die veel buiten worden uitgeoefend. Mensen die hierin werken moeten ook extra opletten. Het belangrijk om je huid te beschermen. Ook is het goed om je huid regelmatig te checken op afwijkende plekken, met behulp van de abcde-check.

Kijk ook eens op de volgende websites:

Stichting Melanoom
Melanoompunt.be