Blue March

Darmkanker staat in de top 3 van wereldwijd voorkomende vormen van kanker. Helaas verloren in 2020 bijna 940.000 families een naaste aan deze kanker[1]

Ieder jaar staat maart (Blue March) in teken van de strijd tegen darmkanker. Met nadruk op het voorkomen, het belang van tijdig opsporen en diagnose. Samen kunnen we het verschil maken!

Triangle Pfo

Wat kunt u doen om uw risico op darmkanker te verlagen?

Een gezonde levensstijl helpt om uw kans op darmkanker te verkleinen. Denk aan:

• Niet roken
  • Gezonde voeding
  • Voldoende lichaamsbeweging
  • Beperk het gebruik van alcohol

Symptomen van darmkanker

Vroege herkenning van darmkankersymptomen leidt tot snellere diagnose en betere behandelopties. Dit zijn de meest voorkomende symptomen:

• Bloed in of bij ontlasting/stoelgang
  • Bloedarmoede
  • Verandering in ontlasting/stoelgang
  • Buikpijn, gas, opgeblazen gevoel
  • Vermoeidheid en zwakte
  • Onbedoeld gewichtsverlies
  • Verminderde eetlust
  • Misselijkheid en overgeven

Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met uw huisarts.

Bevolkingsonderzoek

Het bevolkingsonderzoek is bedoeld om (voorstadia van) darmkanker zo vroeg mogelijk te ontdekken. Dat maakt de kans op een succesvolle behandeling groter. Doe mee als u een oproep krijgt. Vroege opsporing verhoogt de kans op genezing.

Stichting Darmkanker, de patiëntenorganisatie voor darmkanker, zet ook dit jaar acties op om het bewustzijn rond darmkanker te vergroten. Ze wil hét platform zijn waar informatie en ervaringen kunnen worden uitgewisseld. De focus ligt op het ontwikkelen van een eigen ‘gezicht’ die ervoor zorgt dat de Stichting Darmkanker herkend gaat worden als dé autoriteit op dit gebied.

“Bewustmaking en preventie zijn de grootste wapens tegen darmkanker. Onze ambitie? Een positieve bijdrage leveren aan de zorg voor darmkankerpatiënten. Dit doet Pierre Fabre door de ontwikkeling van innovatieve geneesmiddelen, maar de grootste stap zit in preventie. Daarom ondersteunen wij deze Blue March van harte”

Wij werken samen met

Logo Biolizard